Vi tog kontakt med reklambyrån Play i Motala och fick tillåtelse att få komma och intervjua dem. Innan intevjun så förberedde vi oss genom att skriva intressanta frågor som vi ville ha svar på. Vi bestämde oss för att göra ett tidningsrepotage och till intervjun så tog vi med oss, frågorna, en kamera och en inspelningsapparat.
När vi kom till reklambyrån så blev vi bemötta utan Jens Larsson-grafisk formgivare, det var honom vi skulle intervjua. Vi slog oss ner i en soffgrupp i den moderna lokalen och vi började att ställa frågor medans Jennifer fotade lite bilder till repotaget.
För att på bästa sätt anpassa ett budskap till en viss målgrupp så finns det en del att tänka på inom reklambranschen. De främsta medlem man arbetar med då är språket och formen. Är det tillexempel reklam för ett lekland så är det viktigt att anvönda sig utav mycket färg och roliga former, sådana saker som lockar barn. Medans en reklam för en begravningsbyrå oftast ska vara enkel och stilren.Man använder då inte så mycket färg och motiven som används ska vara haroniska. Då är det viktigt att inte sälja något utan att istället visa att man finns. Man har lyckats med anpassningen om målgruppen stannar till och reagerar på reklamen.
För att ett budskap ska nå ut till så mångta som möjligt inom den angivna målgruppen så tror jag att det är viktigt att använda sig utav rätt medier för att sprida budskapet. Jens sade att det krävs olika medier för att nå ut till framförallt olika åldrar. Handlar det om ungdomar så är sociala medier det mest effektiva.
Sociala medierna har etablerat och där kan man idag hitta näst intill all information man söker. Facebook är det största och mest effektiva stället att sprida information på. Man kan där dela de olika sakerna vilket gör att alla ens vänner får samma info. Ungdomarna är de som mest "hänger" på sociala medier och det gör att just sociala medier är det mest effektiva stället att få ut ett budskap till ungodomar.
Gäller det en äldre målgrupp så är ett utskick direkt till brevlådan som är det mest effektiva då de ofta inte ar aktiva på sociala medier. Att gå ut med informationen/budskapet via radio och tv är också väldigt effektfullt. Tv är det mest effektiva när det gäller alla målgrupper men också det dyraste. Detta leder till att många inte har råd att synas där.
När det komemr till att välja medier för ett buskap som är tillgängnat flera olika målgrupper så får man välja det som passar majoriteten av målgruppen eller kanske använda sig utav flera olia medier. Radio är något som i detta fall kan vara effektivt då radion är väldigt populär hos en väldigt bred målgrupp.
Budskapaets utformning är väldigt viktigt för att det ska bli så effektivt som möjligt. Det ska tydligt framkomma vad annonsen vill sälja och det ska vara ett starkt budskap bakom allting. Det gäller att det framkommer vad budskapet vill säga på smidigt och snyggt sätt. Man måste också tänla på att utforma budskapet efter den målgruppen som berörs. Yngre och äldre fastnar för olika saker och det är viktigt att man tänker på det när utformar ett budskap. Något som är viktigt att tänka på är språket man använder sig utav då det har en v'ldigt stor betydelse.
Jobbar man som grafisk formgivare så finns det en del saker man måste tänka på så att man inte bryter mot några lagar och bestämmelser. De hyr alltid in fotografer då de inte alltid kan ta vilka bilder eller filmer som helst från internet. De får även tänka sig för så att de inte använder musik med upphovsrätt, men oftast så arbetar man med tryckta medier och det är då intenting inom musiken som man måste ta hänsyn till eller tänka på. Utöver det så är det mycket sunt förnuft, vad man kan skriva och inte är en osynlig gräns. Något som också är viktigt att tänka på när man gör en reklam/annons är att få med både tjejer och killar samt många olika etnisiteter. Man måste försöka göra alla nöjda!
Kommunikationsmodell
Jag valde att använda mig utav Laswells kommunikationsmodell. Jag valde just den för att den enligt mig tar upp de viktiga delarna som vilka kanaler som används samt vad effekten blir.
Vem? - Play reklambyrå/ Jens som grafisk formgivare
Vad? - Det budskapet som kunden vill förmedla
Vilka kanaler? - Olika typer av media, främst tryckta medier
Till vem? - Den målgrupp som kunderna vill tilltala
Effekt? - Kunden får ut sitt budskap till sin målgrupp på ett snyggt och effektivt sätt och målgruppen tar emot informationen som förmdelas.